Openingstijden Pro Art

Maandag:12:00 - 18:00 uur
Dinsdag:10:00 - 18:00 uur
Woensdag:10:00 - 18:00 uur
Donderdag:10:00 - 18:00 uur
Vrijdag:10:00 - 18:00 uur
Zaterdag:10:00 - 17:00 uur
Zondag:Gesloten

Openingstijden lijstenmakerij

Maandag:Gesloten
Dinsdag:Gesloten
Woensdag:Gesloten
Donderdag:10:00 - 18:00 uur
Vrijdag:10:00 - 18:00 uur
Zaterdag:10:00 - 17:00 uur
Zondag:Gesloten

Bij vragen over exposeren gelieve te mailen naar proart.laatzien@gmail.com.

 

Deelnemers van Pro Art Laat zien uitgelicht (Editie 4) 

Ontdek de inspirerende verhalen achter de kunstenaars die hun werk tentoonstellen tijdens de nieuwste editie van Pro Art Laat zien. Laat je inspireren door hun passie, creativiteit en unieke perspectieven. Hun werken zijn vanaf donderdag 29 augustus te bewonderen in onze winkel.

 

 

Diederik Grootjans, schildert al ongeveer 40 jaar, waarvan 20 jaren ook bestaan uit veel stadsgezichten. "Om de zoveel tijd is het erg fijn om , heel ouderwets en ambachtelijk, met de veldezel er op uit te trekken en ' en plein air ' de ogen de kost te geven aan hetgeen allemaal zichtbaar is.", aldus Diederik. Zo zijn de twee werken die bij Pro Art te zien zijn ook ontstaan. "De zichtbare wereld om ons heen blijft een continue uitdaging om al schilderend te bekijken en vast te leggen. Een groot schilderplezier", vertelt hij. 

 

 

Egon Wannet woont en werkt in Nijmegen. Als hij schildert, onderzoekt hij vooral wat allemaal weggelaten kan worden. “De leegte leidt mij naar de vorm. En de vorm naar de leegte. Zo kom ik steeds dichter bij het wezenlijke van de voorstelling, tot het uiteindelijke schilderij. Tot datgene waar het voor mij om gaat.”, aldus Egon. De schilderijen 'lege schaal' en 'Duivelsberg' (acryl op doek/ paneel) laten dit zien: de vormen staan niet los van de leegte eromheen. Soms verdwijnt de vorm bijna in die leegte. Wat doet die leegte met ons? Maakt het ons stil? Krijgen we hierdoor een notie van de totale samenhang? Dat het een niet kan bestaan zonder het ander? “Mijn werk is een uitnodiging om even stil te staan en aandachtig te kijken.”, vertelt Egon.

 

Margriet Mönks is geboren en getogen in Nijmegen. Al decennialang schildert zij graag met olieverf. Jarenlang heeft zij les gehad op het Huis voor de Kunsten in Nijmegen. In het proces van schilderen begint Margriet met een voorbeeld dat haar aanspreekt, waar dit eindigt weet ze van tevoren niet. Haar stijl heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld. In eerste instantie inspireerde haar Gustav Klimt met zijn vrouwen en veelal het goud. Zo ontstonden ook kunstwerken verweven met vogels, die later steeds meer de overhand kregen. Deze vogels staan voor haar symbool als de weg naar vrijheid. Met hun pracht en praal, de mooie waves en donzen veren, zachtheid, kleurrijk, onschuld en ook de wetenschap dat ze elk moment de mogelijkheid hebben om ergens heen te vliegen, waar ze maar heen willen. Bekijk haar werken vanaf 29-8-24 bij Pro Art Laat zien.

 

 

Hanny Peters tekende als kind in de afgeschreven behangboeken van haar vader, die een schildersbedrijf had. In zijn werkplaats keek ze nieuwsgierig naar de magie van het mengen van kleur. Nadat ze afstudeerde aan de Kunstacademie 'Artez' in Arnhem richtte Hanny haar aandacht op stillevens, portretten en menselijke figuren in krijt, verf en brons. Van Hanny Peters zijn twee werken in brons te bewonderen bij Pro Art Laat zien. De thema’s die ze wil overbrengen via haar kunst zijn schoonheid en verbeelding van het menselijk lichaam.

 

 

Ans Diepeveen, geboren en getogen in Arnhem, had al van jongs af aan een passie voor tekenen en schilderen. “Om iets te maken van afval, dat vind ik echt een uitdaging en een mooi gebaar naar de natuur. Dit probeer ik dan ook zoveel mogelijk.”, aldus Ans. Haar inspiratie vindt ze in Park Lingezege, waar vele vogels te zien zijn. Het werk dat bij Pro Art Laat zien te bewonderen is, heeft zij gemaakt op tulpenhout. Het poppetje (van draad en papier) zijn “wolkenpoppetjes” die het vogeltje in het schilderijtje verleiden met een hapje. Dit met een knipoog van de mens naar de natuur.

 

Merel Staal vindt haar inspiratie in mensen en hun karakter inspireren. In haar werk als beeldend therapeut gebruikt ze kunst om mensen een nieuwe ervaring te laten opdoen. In haar vrije tijd maakt Merel graag portretten met een karakter dat haar inspireert. De werken die nu bij Pro Art hangen zijn geïnspireerd op bestaande werken van Anders Olov Forrs en Rogier Willems. “Het werken met forse contouren bevalt mij als tekenaar goed, en de werking van kleur vind ik als schilder prachtig om in te zetten.”, aldus Merel. Schilderen en tekenen gaat voor Merel om een moment van bezinning en aandachtig waarnemen van de wereld om haar heen. “Ik hoop dit in mijn schilderijen ook over te brengen: dat men echt leert kijken: minder invullen, minder oordelen. Zien wat er is en daar de schoonheid van versterken.”, zegt Merel over de boodschap van haar werk.

 

Henk Brockhoff toont twee werken bij deze editie van Pro Art Laat Zien. Allereerst zijn werk “Annabel”, een aquarel die in twee fases gemaakt is. Wat te zien is aan de twee datums rechts onderaan. “In december 2015 maakte ik een stilleven van een blauwe maatkan met bloemen, maar het was duidelijk dat dat schilderij nog niet af was. Het bleef een paar jaar in een hoekje staan.”, aldus Henk. In 2017 verwerkte hij een dubbele ansichtkaart in de onaffe aquarel. Het jaar daarop gebruikte hij een ander beeld om de vrouw achter het raam te schilderen. In mei 2018 signeerde hij het schilderij. De logica in het beeld klopt niet overal, want bijvoorbeeld de spijlen van het raam lopen soms dwars door de blauwe kan en de bloemen. “Zoiets mag best, vind ik. Het is niet storend, maar juist spannend.”, aldus Henk. Het tweede werk van Henk Bronckhoff dat te bewonderen is heet “Zonnebloemen 8”. Het werk is geïnspireerd op de beroemde zonnebloemen van Van Gogh. In totaal maakte Henk Bronckhoff negen zonnebloem werken. “Op één van die schilderijen besloot ik de zonnebloemen niet geel maar in mijn lievelingskleur blauw te schilderen. Dat werd mijn mooiste zonnebloemen-schilderij, vind ik zelf. “, vertelt Henk. 

 

Robin Mattias Hurkens studeerde aan de kunstacademie in Breda en in Arnhem. Hij raakte echter steeds meer geboeid door de theorie en minder door de praktijk en stapte daarom over naar de Radboud Universiteit waar hij zich richtte op de filosofie waarin hij promoveerde, maar dat werd wel erg theoretisch. Na zijn promotie in de filosofie verliet hij de universiteit weer, rondde zijn studie aan de kunstacademie af en richtte hij zich weer op de praktijk. BLIKVELD is zijn motief van afgelopen jaren. “Terwijl we steeds vaker horen dat we niet zouden moeten oordelen, doe ik juist een beroep op het vermogen van de beschouwer om wel te oordelen.” , aldus Robin Mattias. Zo’n oordeel leert je namelijk heel veel over jezelf. Bovendien steek je met elk oordeel daadwerkelijk je nek uit; je stelt daarmee niet alleen de ander ter discussie, maar bovenal jezelf. En pas dan wordt het interessant en maak je daadwerkelijk contact, aldus Robin Mattias. Zijn expositie is op afspraak te bezoeken in zijn atelier op de Lindenlaan 6, Nijmegen. Naast een vijftigtal grote olieverfschilderijen zijn daar ook zestien beelden te zien van klei en van was: portretten van klassieke - en minder klassieke - filosofen, die ieder vanuit hun eigen blikveld hebben getracht de werkelijkheid te doorgronden. Robin Mattias heeft een bewogen leven achter de rug. Hij is geboren als meisje en is pas na een zeer lange en moeilijke weg tot het besluit gekomen om in transitie te gaan. Veel van zijn werk getuigt van deze getormenteerde worsteling. Hij schildert nooit met een vooropgezet plan; hij laat zijn werken zeer langzaam ontstaan. Dit duurt vaak maanden en soms zelfs jaren. Wat zijn werk het meest kenmerkt is de gelaagdheid ervan en de innerlijke noodzaak waaruit het ontstaan is.

 

 

Michiel Nijkamp is in 1993 afgestudeerd aan de kunstacademie in Arnhem (richting Vrije Kunst). Zijn werken komen vrij intuïtief tot stand. Veel van zijn werken zijn collage-tekeningen. “Meestal ontstaan ze door enkele bestaande elementen te rangschikken op papier. Daarna creëer ik een tekening om deze elementen heen. “, aldus Michiel. Bij Pro Art Laat zien hangen 2 collage-tekeningen van hem. Beide collages zijn een reactie en ode aan kunstwerken van andere kunstenaars. “De ene collage-tekening heet Hepworth op een voetstuk en is een reactie op het kunstwerk "Sculpture for a modern world". De andere collage-tekening is een reactie op het schilderij "Man met Schep" van Eelco Brand.”, vertelt Michiel.

 

Dominique Ebbeng is naast beeldend kunstenaar ook psycholoog. In haar beeldend werk vertellen dieren een verhaal en zijn mensen veelal verstild. De figuur bevindt zich in een abstracte ruimte, ontdaan van detail zodat een idee van ruimte en abstractie ontstaat. De Uitweg is een variant op het verdwenen paneel van De Rechtvaardige Rechters (van Eyck, 1432) en heeft in hartje Gent geëxposeerd. Aan het einde van een doolhof staat daar het vermiste paneel. Echter, een hond belet met zijn kritische blik naar je ziel de toegang om het Middeleeuwse landschap in te gaan. Het portretje van het meisje is een met plezier gemaakte weergave van Dominique's dochter Frederique die met onschuldige ondeugd naar de toeschouwer gluurt.

 

 

 

Henriëtte Schaeffers, maker van de werken ‘Raven’ en ‘Spring’. Gedreven door een passie voor creatie heeft zij in de loop der jaren haar vaardigheden en inzichten verfijnd door diverse schildercursussen en een deeltijdopleiding aan de Academie voor Schone Kunsten in België te volgen.Haar werk kenmerkt zich door de verkenning van identiteit, religie en de grens of relatie tussen mens en dier en natuur, en onze plek en rol in deze wereld. Haar schilderijen en assemblages weerspiegelen haar innerlijke dialoog, soms abstract, soms figuratief, maar altijd met als basis de emoties en gedachten die haar ziel beroeren. Haar voortdurende zoektocht naar uitleg over de complexiteit van de wereld waarin wij leven.

 

Anne Thoss, maker van “De Menschenkinder“, beschrijft haar werk als volgt: “Geen man, geen vrouw, geen kind, geen grijsaard. Als grote schaakstukken heen en weer geschoven als door een onzichtbare hand,verliezen ze zich – zonder eigen keus, zonder eigen doel machteloos in tijd en ruimte”.  Ze herinneren aan alle vervolgden, verdrevenen, geëvacueerden en onbeschutten, in het verleden, het heden en de toekomst. Ongeacht welke nationaliteit, religie of huidskleur, plaatsvervangend voor een lijdende burgerbevolking, die hulpeloos aan willekeur en geweld is overgeleverd. Wezenlijk zijn daarbij de anonimiteit en uitwisselbaarheid der uitgebeelde “Menschenkinder” die, ondanks de vereenvoudigde vormgeving, in hun gezichten weerspiegelen wat ze bezig houdt. Ze roepen ons op, elkaar met respect en menselijkheid te bejegenen, grensoverschrijdend, verbindend.

 

 

Carine Dokter, is van jongs af aan al bezig met tekenen en schilderen. “In mijn herinnering heb ik op 7-jarige leeftijd al gezegd dat ik tekenares/kunstenares wilde worden.”, aldus Carine. In Nijmegen heeft ze haar bachelor Algemene Cultuurwetenschappen behaald. “Op mijn 24ste kwam ik er eindelijk weer toe om zelf potlood en penseel op te pakken. Het werd een manier om uitdrukking te geven aan mijn innerlijke belevingswereld en processen om mij heen of in mijzelf te verwerken.”, vertelt ze. Creatief bezig zijn, biedt haar een stevige basis van waaruit ze echt contact kan maken met en echt kan kijken naar de natuur, ontwikkelingen in de maatschappij en de mensen om zich heen. “Vaak probeer ik wel een maatschappijkritische noot mee te geven aan een schilderij. Ik wil mensen laten zien wat ik zie, wat mij opvalt of tegenstaat.” De werken die bij Pro Art hangen, zijn een combinatie van fantasie en realiteit. “De planten en dieren heb ik echt gezien, maar ik heb er door middel van compositie of een specifieke techniek een eigen verhaal aan gegeven.”, aldus Carine.

 

Christa Bosboom begon pas later met schilderen. Na een opleiding Mode aan de ABKA en een studie Engels, verhuisde ze met haar man naar het buitenland. Dat is waar haar liefde voor schilderen begon. “De landen waar ik vervolgens woonde vormden veelal de inspiratie.”, aldus Christa. In de korte periodes tussen de verhuizingen volgde ze in Nederland een paar korte cursussen schilderen. Het grootste gedeelte van haar werk bestaat uit portretten. “Mensen zijneen onderwerp dat mij steeds blijft boeien.”, vertelt ze. Meestal werkt ze met acrylverf, maar ook is ze dol op tekenen met houtskool. “De laatste tijd probeer ik ook wat meer abstract werk te maken, waarvan het kleine doekje op deze tentoonstelling een voorbeeld is”.

 

Chantal van de Ven ontdekte haar passie voor tekenen met houtskool ongeveer twee jaar geleden. “Na een jaar tekenen, besloot ik de stap te maken naar schilderen, en sindsdien is dit mijn belangrijkste creatieve uitlaatklep geworden.", aldus Chantal. Haar focus ligt voornamelijk op portretten, zevariëren van vaag realistisch tot abstract. “Hoewel ik meestal met acrylverf werk, experimenteer ik ook met andere materialen en schilder oppervlakken, zoals spijkerjassen en meubels.”, vertelt ze. Haar inspiratie komt voort uit menselijke emoties: “Ik streef ernaar om in mijn werk een gevoel van mysterie en diepte over te brengen, door portretten te creëren die niet alleen de uiterlijke verschijning van een persoon weergeven, maar ook een glimp geven van hun innerlijke wereld”. Bij Pro Art Laat zien is het werk “Door een roze bril” te bewonderen. Het is een groen monochroom portret. “Dit werk nodigt je uit om het leven door een roze bril te zien, optimisme te omarmen en schoonheid te vinden in onverwachte plekken.”, zegt Chantal over dit werk. Ook haar werk “in gedachten" heeft een plekje in de expositie. Hierbij heeft ze de focus gelegd op het vastleggen van de emoties van de geportretteerde. “Door middel van vervaagde contouren en subtiele kleur verschuivingen probeer ik de innerlijke worstelingen en reflecties van het individu weer te geven.”, vertelt Chantal.

 

Tonny Faessen begon eind jaren 80 met schilderen en niet lang daarna met fotografie. Haar inspiratie bestaat uit water, lucht, licht en de leegte van landschappen. “Met behulp van een sober kleurpalet en duidelijk zichtbare schildertechnieken, waarbij elk overbodig detail wordt weggelaten, begeef ik mij in het gebied tussen figuratie en abstractie. Op die manier probeer ik de essentie in beeld te brengen.”, aldus Tonny Faessen. Recentelijk wekte industriële landschappen haar interesse, ook wel de ‘verdozing’ van ons landschap genoemd. “Ik vind het een uitdaging om dit item, op de door mij hierboven genoemde wijze, in mijn werk weer te geven.”, vertelt zij. Bij Pro Art Laat zien zijn de twee werken "Vrachtboten, tankers op zee” en “Het industrieterein De Loonse Waard bij Balgoy aan de Maas” te bewonderen.

 

Ineke Schaper, vond het van jongs af aan al heerlijk om te tekenen en schilderen, om helemaal op te gaan in het maken van een mooie tekening of schilderij. “Het is er nooit van gekomen om er echt mijn werk van te maken, hoewel ik dat graag had gewild.”, vertelt ze. Het werk dat bij Pro Art te bewonderen is, de aquarel met de geliefden, was voor Ineke een eerste poging om serieus werk te maken van haar schildertalent. “Het schilderij drukt mijn eigen verlangen naar verbinding uit in die tijd.”, aldus Ineke. Nu Ineke met pensioen is, vindt zij weer tijd om te schilderen. “Het kleine, pointillistische schilderij is het eerste wat ik heb gemaakt van een hele reeks schilderijen in de afgelopen paar jaar.”, vertelt ze over haar andere werk dat bij Pro Art te zien is. “Het schilderen is voor mij nu een ware ontdekkingstocht geworden van het werken met uiteenlopende technieken, materialen en kleuren. Telkens verrast het me weer wat er mogelijk is, als een soort toveren met kleur en materialen om te verbeelden wat er in me leeft en wat ik uit wil drukken”.

 

 

Berit Bak haar werken laten een dimensie zien voorbij het platte vlak. Er gebeurt iets in het beeld. De kunstenaar wekt een realiteit op die ons vragen stelt. Wat we zien, is geboren uit een stille verbondenheid met de wereld om haar heen. Verschillende elementen komen in het beeld samen, werken op elkaar in, tillen elkaar op, vernieuwen elkaar. Het lijkt bijna magie zoals het zich voordoet. Het is eenvoudiger en tegelijk misschien nog wel ongrijpbaarder dan magie. Het is kunst. Cultuur- en in het bijzonder beeldende kunst is het leitmotiv van Berit haar leven. Als kind al tekende ze veel en kon ze verzinken in kunst- en modetijdschriften. Ze heeft gestudeerd aan de Akademie Vogue in Amsterdam.

 

Ton Salemink is een geboren en getogen Nijmegenaar. Hij focust zich op het tekenen van portretten. Als tekenaar wil hij emotie, of juist het ontbreken daarvan, in het gezicht tot uitdrukking brengen op papier. Zoals het gezegde luidt: ‘De ogen zijn de spiegel van de ziel.’
 

Hilleke van Gils werkt met veel verschillende materialen zoals kwasten en paletmessen, acrylverf, olieverf, copicstiften ,
fineliners etc.. Soms schildert ze zelfs met haar vingers.
Op de doeken is altijd veel te zien en ze zijn meestal erg kleurrijk. Huizen en vogels zijn geliefde thema’s. "Soms schilder ik precies tussen de lijnen, dan weer mag het gewoon lekker los."Het hoeft juist helemaal niet de werkelijkheid te zijn, maar heeft wel bestaansrecht. 

 

Hun unieke visies en creatieve expressie beloven een boeiende ervaring voor alle liefhebbers van kunst. Kom langs en bewonder de prachtige werken die zij te bieden hebben.

Let op! De openingstijden van Pro Art Laat zien zijn hetzelfde als die van de lijstenmakerij.

 

 

 

 

Tot snel! 
Team Pro Art



Bij vragen over exposeren gelieve te mailen naar proart.laatzien@gmail.com.

 

Deelnemers van Pro Art Laat zien uitgelicht (Editie 4) 

Ontdek de inspirerende verhalen achter de kunstenaars die hun werk tentoonstellen tijdens de nieuwste editie van Pro Art Laat zien. Laat je inspireren door hun passie, creativiteit en unieke perspectieven. Hun werken zijn vanaf donderdag 29 augustus te bewonderen in onze winkel.

 

 

Diederik Grootjans, schildert al ongeveer 40 jaar, waarvan 20 jaren ook bestaan uit veel stadsgezichten. "Om de zoveel tijd is het erg fijn om , heel ouderwets en ambachtelijk, met de veldezel er op uit te trekken en ' en plein air ' de ogen de kost te geven aan hetgeen allemaal zichtbaar is.", aldus Diederik. Zo zijn de twee werken die bij Pro Art te zien zijn ook ontstaan. "De zichtbare wereld om ons heen blijft een continue uitdaging om al schilderend te bekijken en vast te leggen. Een groot schilderplezier", vertelt hij. 

 

 

Egon Wannet woont en werkt in Nijmegen. Als hij schildert, onderzoekt hij vooral wat allemaal weggelaten kan worden. “De leegte leidt mij naar de vorm. En de vorm naar de leegte. Zo kom ik steeds dichter bij het wezenlijke van de voorstelling, tot het uiteindelijke schilderij. Tot datgene waar het voor mij om gaat.”, aldus Egon. De schilderijen 'lege schaal' en 'Duivelsberg' (acryl op doek/ paneel) laten dit zien: de vormen staan niet los van de leegte eromheen. Soms verdwijnt de vorm bijna in die leegte. Wat doet die leegte met ons? Maakt het ons stil? Krijgen we hierdoor een notie van de totale samenhang? Dat het een niet kan bestaan zonder het ander? “Mijn werk is een uitnodiging om even stil te staan en aandachtig te kijken.”, vertelt Egon.

 

Margriet Mönks is geboren en getogen in Nijmegen. Al decennialang schildert zij graag met olieverf. Jarenlang heeft zij les gehad op het Huis voor de Kunsten in Nijmegen. In het proces van schilderen begint Margriet met een voorbeeld dat haar aanspreekt, waar dit eindigt weet ze van tevoren niet. Haar stijl heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld. In eerste instantie inspireerde haar Gustav Klimt met zijn vrouwen en veelal het goud. Zo ontstonden ook kunstwerken verweven met vogels, die later steeds meer de overhand kregen. Deze vogels staan voor haar symbool als de weg naar vrijheid. Met hun pracht en praal, de mooie waves en donzen veren, zachtheid, kleurrijk, onschuld en ook de wetenschap dat ze elk moment de mogelijkheid hebben om ergens heen te vliegen, waar ze maar heen willen. Bekijk haar werken vanaf 29-8-24 bij Pro Art Laat zien.

 

 

Hanny Peters tekende als kind in de afgeschreven behangboeken van haar vader, die een schildersbedrijf had. In zijn werkplaats keek ze nieuwsgierig naar de magie van het mengen van kleur. Nadat ze afstudeerde aan de Kunstacademie 'Artez' in Arnhem richtte Hanny haar aandacht op stillevens, portretten en menselijke figuren in krijt, verf en brons. Van Hanny Peters zijn twee werken in brons te bewonderen bij Pro Art Laat zien. De thema’s die ze wil overbrengen via haar kunst zijn schoonheid en verbeelding van het menselijk lichaam.

 

 

Ans Diepeveen, geboren en getogen in Arnhem, had al van jongs af aan een passie voor tekenen en schilderen. “Om iets te maken van afval, dat vind ik echt een uitdaging en een mooi gebaar naar de natuur. Dit probeer ik dan ook zoveel mogelijk.”, aldus Ans. Haar inspiratie vindt ze in Park Lingezege, waar vele vogels te zien zijn. Het werk dat bij Pro Art Laat zien te bewonderen is, heeft zij gemaakt op tulpenhout. Het poppetje (van draad en papier) zijn “wolkenpoppetjes” die het vogeltje in het schilderijtje verleiden met een hapje. Dit met een knipoog van de mens naar de natuur.

 

Merel Staal vindt haar inspiratie in mensen en hun karakter inspireren. In haar werk als beeldend therapeut gebruikt ze kunst om mensen een nieuwe ervaring te laten opdoen. In haar vrije tijd maakt Merel graag portretten met een karakter dat haar inspireert. De werken die nu bij Pro Art hangen zijn geïnspireerd op bestaande werken van Anders Olov Forrs en Rogier Willems. “Het werken met forse contouren bevalt mij als tekenaar goed, en de werking van kleur vind ik als schilder prachtig om in te zetten.”, aldus Merel. Schilderen en tekenen gaat voor Merel om een moment van bezinning en aandachtig waarnemen van de wereld om haar heen. “Ik hoop dit in mijn schilderijen ook over te brengen: dat men echt leert kijken: minder invullen, minder oordelen. Zien wat er is en daar de schoonheid van versterken.”, zegt Merel over de boodschap van haar werk.

 

Henk Brockhoff toont twee werken bij deze editie van Pro Art Laat Zien. Allereerst zijn werk “Annabel”, een aquarel die in twee fases gemaakt is. Wat te zien is aan de twee datums rechts onderaan. “In december 2015 maakte ik een stilleven van een blauwe maatkan met bloemen, maar het was duidelijk dat dat schilderij nog niet af was. Het bleef een paar jaar in een hoekje staan.”, aldus Henk. In 2017 verwerkte hij een dubbele ansichtkaart in de onaffe aquarel. Het jaar daarop gebruikte hij een ander beeld om de vrouw achter het raam te schilderen. In mei 2018 signeerde hij het schilderij. De logica in het beeld klopt niet overal, want bijvoorbeeld de spijlen van het raam lopen soms dwars door de blauwe kan en de bloemen. “Zoiets mag best, vind ik. Het is niet storend, maar juist spannend.”, aldus Henk. Het tweede werk van Henk Bronckhoff dat te bewonderen is heet “Zonnebloemen 8”. Het werk is geïnspireerd op de beroemde zonnebloemen van Van Gogh. In totaal maakte Henk Bronckhoff negen zonnebloem werken. “Op één van die schilderijen besloot ik de zonnebloemen niet geel maar in mijn lievelingskleur blauw te schilderen. Dat werd mijn mooiste zonnebloemen-schilderij, vind ik zelf. “, vertelt Henk. 

 

Robin Mattias Hurkens studeerde aan de kunstacademie in Breda en in Arnhem. Hij raakte echter steeds meer geboeid door de theorie en minder door de praktijk en stapte daarom over naar de Radboud Universiteit waar hij zich richtte op de filosofie waarin hij promoveerde, maar dat werd wel erg theoretisch. Na zijn promotie in de filosofie verliet hij de universiteit weer, rondde zijn studie aan de kunstacademie af en richtte hij zich weer op de praktijk. BLIKVELD is zijn motief van afgelopen jaren. “Terwijl we steeds vaker horen dat we niet zouden moeten oordelen, doe ik juist een beroep op het vermogen van de beschouwer om wel te oordelen.” , aldus Robin Mattias. Zo’n oordeel leert je namelijk heel veel over jezelf. Bovendien steek je met elk oordeel daadwerkelijk je nek uit; je stelt daarmee niet alleen de ander ter discussie, maar bovenal jezelf. En pas dan wordt het interessant en maak je daadwerkelijk contact, aldus Robin Mattias. Zijn expositie is op afspraak te bezoeken in zijn atelier op de Lindenlaan 6, Nijmegen. Naast een vijftigtal grote olieverfschilderijen zijn daar ook zestien beelden te zien van klei en van was: portretten van klassieke - en minder klassieke - filosofen, die ieder vanuit hun eigen blikveld hebben getracht de werkelijkheid te doorgronden. Robin Mattias heeft een bewogen leven achter de rug. Hij is geboren als meisje en is pas na een zeer lange en moeilijke weg tot het besluit gekomen om in transitie te gaan. Veel van zijn werk getuigt van deze getormenteerde worsteling. Hij schildert nooit met een vooropgezet plan; hij laat zijn werken zeer langzaam ontstaan. Dit duurt vaak maanden en soms zelfs jaren. Wat zijn werk het meest kenmerkt is de gelaagdheid ervan en de innerlijke noodzaak waaruit het ontstaan is.

 

 

Michiel Nijkamp is in 1993 afgestudeerd aan de kunstacademie in Arnhem (richting Vrije Kunst). Zijn werken komen vrij intuïtief tot stand. Veel van zijn werken zijn collage-tekeningen. “Meestal ontstaan ze door enkele bestaande elementen te rangschikken op papier. Daarna creëer ik een tekening om deze elementen heen. “, aldus Michiel. Bij Pro Art Laat zien hangen 2 collage-tekeningen van hem. Beide collages zijn een reactie en ode aan kunstwerken van andere kunstenaars. “De ene collage-tekening heet Hepworth op een voetstuk en is een reactie op het kunstwerk "Sculpture for a modern world". De andere collage-tekening is een reactie op het schilderij "Man met Schep" van Eelco Brand.”, vertelt Michiel.

 

Dominique Ebbeng is naast beeldend kunstenaar ook psycholoog. In haar beeldend werk vertellen dieren een verhaal en zijn mensen veelal verstild. De figuur bevindt zich in een abstracte ruimte, ontdaan van detail zodat een idee van ruimte en abstractie ontstaat. De Uitweg is een variant op het verdwenen paneel van De Rechtvaardige Rechters (van Eyck, 1432) en heeft in hartje Gent geëxposeerd. Aan het einde van een doolhof staat daar het vermiste paneel. Echter, een hond belet met zijn kritische blik naar je ziel de toegang om het Middeleeuwse landschap in te gaan. Het portretje van het meisje is een met plezier gemaakte weergave van Dominique's dochter Frederique die met onschuldige ondeugd naar de toeschouwer gluurt.

 

 

 

Henriëtte Schaeffers, maker van de werken ‘Raven’ en ‘Spring’. Gedreven door een passie voor creatie heeft zij in de loop der jaren haar vaardigheden en inzichten verfijnd door diverse schildercursussen en een deeltijdopleiding aan de Academie voor Schone Kunsten in België te volgen.Haar werk kenmerkt zich door de verkenning van identiteit, religie en de grens of relatie tussen mens en dier en natuur, en onze plek en rol in deze wereld. Haar schilderijen en assemblages weerspiegelen haar innerlijke dialoog, soms abstract, soms figuratief, maar altijd met als basis de emoties en gedachten die haar ziel beroeren. Haar voortdurende zoektocht naar uitleg over de complexiteit van de wereld waarin wij leven.

 

Anne Thoss, maker van “De Menschenkinder“, beschrijft haar werk als volgt: “Geen man, geen vrouw, geen kind, geen grijsaard. Als grote schaakstukken heen en weer geschoven als door een onzichtbare hand,verliezen ze zich – zonder eigen keus, zonder eigen doel machteloos in tijd en ruimte”.  Ze herinneren aan alle vervolgden, verdrevenen, geëvacueerden en onbeschutten, in het verleden, het heden en de toekomst. Ongeacht welke nationaliteit, religie of huidskleur, plaatsvervangend voor een lijdende burgerbevolking, die hulpeloos aan willekeur en geweld is overgeleverd. Wezenlijk zijn daarbij de anonimiteit en uitwisselbaarheid der uitgebeelde “Menschenkinder” die, ondanks de vereenvoudigde vormgeving, in hun gezichten weerspiegelen wat ze bezig houdt. Ze roepen ons op, elkaar met respect en menselijkheid te bejegenen, grensoverschrijdend, verbindend.

 

 

Carine Dokter, is van jongs af aan al bezig met tekenen en schilderen. “In mijn herinnering heb ik op 7-jarige leeftijd al gezegd dat ik tekenares/kunstenares wilde worden.”, aldus Carine. In Nijmegen heeft ze haar bachelor Algemene Cultuurwetenschappen behaald. “Op mijn 24ste kwam ik er eindelijk weer toe om zelf potlood en penseel op te pakken. Het werd een manier om uitdrukking te geven aan mijn innerlijke belevingswereld en processen om mij heen of in mijzelf te verwerken.”, vertelt ze. Creatief bezig zijn, biedt haar een stevige basis van waaruit ze echt contact kan maken met en echt kan kijken naar de natuur, ontwikkelingen in de maatschappij en de mensen om zich heen. “Vaak probeer ik wel een maatschappijkritische noot mee te geven aan een schilderij. Ik wil mensen laten zien wat ik zie, wat mij opvalt of tegenstaat.” De werken die bij Pro Art hangen, zijn een combinatie van fantasie en realiteit. “De planten en dieren heb ik echt gezien, maar ik heb er door middel van compositie of een specifieke techniek een eigen verhaal aan gegeven.”, aldus Carine.

 

Christa Bosboom begon pas later met schilderen. Na een opleiding Mode aan de ABKA en een studie Engels, verhuisde ze met haar man naar het buitenland. Dat is waar haar liefde voor schilderen begon. “De landen waar ik vervolgens woonde vormden veelal de inspiratie.”, aldus Christa. In de korte periodes tussen de verhuizingen volgde ze in Nederland een paar korte cursussen schilderen. Het grootste gedeelte van haar werk bestaat uit portretten. “Mensen zijneen onderwerp dat mij steeds blijft boeien.”, vertelt ze. Meestal werkt ze met acrylverf, maar ook is ze dol op tekenen met houtskool. “De laatste tijd probeer ik ook wat meer abstract werk te maken, waarvan het kleine doekje op deze tentoonstelling een voorbeeld is”.

 

Chantal van de Ven ontdekte haar passie voor tekenen met houtskool ongeveer twee jaar geleden. “Na een jaar tekenen, besloot ik de stap te maken naar schilderen, en sindsdien is dit mijn belangrijkste creatieve uitlaatklep geworden.", aldus Chantal. Haar focus ligt voornamelijk op portretten, zevariëren van vaag realistisch tot abstract. “Hoewel ik meestal met acrylverf werk, experimenteer ik ook met andere materialen en schilder oppervlakken, zoals spijkerjassen en meubels.”, vertelt ze. Haar inspiratie komt voort uit menselijke emoties: “Ik streef ernaar om in mijn werk een gevoel van mysterie en diepte over te brengen, door portretten te creëren die niet alleen de uiterlijke verschijning van een persoon weergeven, maar ook een glimp geven van hun innerlijke wereld”. Bij Pro Art Laat zien is het werk “Door een roze bril” te bewonderen. Het is een groen monochroom portret. “Dit werk nodigt je uit om het leven door een roze bril te zien, optimisme te omarmen en schoonheid te vinden in onverwachte plekken.”, zegt Chantal over dit werk. Ook haar werk “in gedachten" heeft een plekje in de expositie. Hierbij heeft ze de focus gelegd op het vastleggen van de emoties van de geportretteerde. “Door middel van vervaagde contouren en subtiele kleur verschuivingen probeer ik de innerlijke worstelingen en reflecties van het individu weer te geven.”, vertelt Chantal.

 

Tonny Faessen begon eind jaren 80 met schilderen en niet lang daarna met fotografie. Haar inspiratie bestaat uit water, lucht, licht en de leegte van landschappen. “Met behulp van een sober kleurpalet en duidelijk zichtbare schildertechnieken, waarbij elk overbodig detail wordt weggelaten, begeef ik mij in het gebied tussen figuratie en abstractie. Op die manier probeer ik de essentie in beeld te brengen.”, aldus Tonny Faessen. Recentelijk wekte industriële landschappen haar interesse, ook wel de ‘verdozing’ van ons landschap genoemd. “Ik vind het een uitdaging om dit item, op de door mij hierboven genoemde wijze, in mijn werk weer te geven.”, vertelt zij. Bij Pro Art Laat zien zijn de twee werken "Vrachtboten, tankers op zee” en “Het industrieterein De Loonse Waard bij Balgoy aan de Maas” te bewonderen.

 

Ineke Schaper, vond het van jongs af aan al heerlijk om te tekenen en schilderen, om helemaal op te gaan in het maken van een mooie tekening of schilderij. “Het is er nooit van gekomen om er echt mijn werk van te maken, hoewel ik dat graag had gewild.”, vertelt ze. Het werk dat bij Pro Art te bewonderen is, de aquarel met de geliefden, was voor Ineke een eerste poging om serieus werk te maken van haar schildertalent. “Het schilderij drukt mijn eigen verlangen naar verbinding uit in die tijd.”, aldus Ineke. Nu Ineke met pensioen is, vindt zij weer tijd om te schilderen. “Het kleine, pointillistische schilderij is het eerste wat ik heb gemaakt van een hele reeks schilderijen in de afgelopen paar jaar.”, vertelt ze over haar andere werk dat bij Pro Art te zien is. “Het schilderen is voor mij nu een ware ontdekkingstocht geworden van het werken met uiteenlopende technieken, materialen en kleuren. Telkens verrast het me weer wat er mogelijk is, als een soort toveren met kleur en materialen om te verbeelden wat er in me leeft en wat ik uit wil drukken”.

 

 

Berit Bak haar werken laten een dimensie zien voorbij het platte vlak. Er gebeurt iets in het beeld. De kunstenaar wekt een realiteit op die ons vragen stelt. Wat we zien, is geboren uit een stille verbondenheid met de wereld om haar heen. Verschillende elementen komen in het beeld samen, werken op elkaar in, tillen elkaar op, vernieuwen elkaar. Het lijkt bijna magie zoals het zich voordoet. Het is eenvoudiger en tegelijk misschien nog wel ongrijpbaarder dan magie. Het is kunst. Cultuur- en in het bijzonder beeldende kunst is het leitmotiv van Berit haar leven. Als kind al tekende ze veel en kon ze verzinken in kunst- en modetijdschriften. Ze heeft gestudeerd aan de Akademie Vogue in Amsterdam.

 

Ton Salemink is een geboren en getogen Nijmegenaar. Hij focust zich op het tekenen van portretten. Als tekenaar wil hij emotie, of juist het ontbreken daarvan, in het gezicht tot uitdrukking brengen op papier. Zoals het gezegde luidt: ‘De ogen zijn de spiegel van de ziel.’
 

Hilleke van Gils werkt met veel verschillende materialen zoals kwasten en paletmessen, acrylverf, olieverf, copicstiften ,
fineliners etc.. Soms schildert ze zelfs met haar vingers.
Op de doeken is altijd veel te zien en ze zijn meestal erg kleurrijk. Huizen en vogels zijn geliefde thema’s. "Soms schilder ik precies tussen de lijnen, dan weer mag het gewoon lekker los."Het hoeft juist helemaal niet de werkelijkheid te zijn, maar heeft wel bestaansrecht. 

 

Hun unieke visies en creatieve expressie beloven een boeiende ervaring voor alle liefhebbers van kunst. Kom langs en bewonder de prachtige werken die zij te bieden hebben.

Let op! De openingstijden van Pro Art Laat zien zijn hetzelfde als die van de lijstenmakerij.

 

 

 

 

Tot snel! 
Team Pro Art